fredag 18 juli 2008

Höna-pöna & tuppen Ture

Höna-Pöna vill komma in och hjälpa till med middan
Tuppen sitter och håller koll på oss genom köksfönstret
Höna påtar med lavendeln
Tuppen letar maskar i rullebören (skånska för skottkärra!)

Räven har tagit två av våra höns. Två av tre!

I vanliga fall stänger vi alltid in flocken på natten ,men dom två som blev uppätna hade byggt ett fint rede ute i trädgårdslandet. 15 ägg låg hönorna och ruvade på så vi hade inte hjärta att plocka in dom på kvällen. Nu vet vi bättre!

Höns är nog mänskligare än vad man vill erkänna. Jag är ganska så säker på att jag sett hur dom sitter och virkar halsdukar när dom tror att jag inte ser på. Jag har också hört dom disskutera recept på såser också pratar dom om väder, vind och rabatter med mycker mask!
Allra hellst vill dom komma in i vårt hus och visa hur man ska sköta sina sysslor!
Nu i helgen ska vi försöka fixa två nya hönor som får hålla Höna-Pöna sällskap. Tuppen är van vid tre fruar och med bara en får han inte riktigt utlopp för sin ... manlighet. Stackars ensamma hönan behöver verkligen fler vänner!
Måste bara skriva att den buna dörrkarmen ska bli vit, fönsterkarmen också. Jag skämms lite, men tiden räcker inte riktigt till.
Ha en skön helg!
Kram Emma

2 kommentarer:

Bruno och Mig sa...

Å så gärna jag skulle vilja plocka körsbär och titta på hönorna i din trädgård! Det är så rofyllt att se när dom sprätter omkring på gräsmattan.
Vill själv skaffa höns, och tror att jag ska göra det tills nästa sommar. Är dina fina Hedemorahöns?

Kram

L

Bruno och Mig sa...

Hej i gen!

Jag undrar om jag får lägga till dig bland mina "smultronställen" på bloggen?

Ha en finfin helg och tack för att du kikar in hos mig

Stora kramar

L