söndag 19 juni 2011

saft, saft, flädersaft!!






Försökte mig på syrensaft för ett tag sen men det var verkligen ingen höjdare. Syrenen smakas inte alls utan bara sura citronen och alldeles för lite socker så... surt! Blä!


Har storkok på gång av flädersaft nu istället! Tänk att det är så enkelt och så gott och så få som faktiskt gör det! Makalöst!


Receptet har jag fått av Siv Wreme Mannerhorn och är såhär:


40 blomklasar

1,2kg socker

1,5L vatten

2 skivade citroner

50gr citronsyra


Klasar + citroner i hink

Koka vatten, socker och citronsyra

Häll lagen varm över klasarna

Låt stå 7-8 dagar

Sila

Klart!


En god, ganska frisk variant!


Efter midsommar ska jag ge mig på jordgubbs saft... och sylt :) och bjärnbärssylt! Rabarberkräm... äpplemos... Skulle behöva en au pair som tar hand om Anna så jag kan safta & sylta! ; )


Emma



Inga kommentarer: